Yhdeksännen luennon aiheena oli viestinnän johtaminen. Viestintä on tärkeä osa yrityksen toimintaa. Ulkoisen viestinnän avulla voidaan lisätä yrityksen tunnettuutta, luoda asiakassuhteita ja muokata yrityksen brändiä. Sisäisellä viestinnällä voidaan kommunikoida erilaisista yhtiöön liittyvistä asioista kuten ideoista ja muutoksista yrityksen sisällä. Ilman viestintää yritysmaailma ei voisi toimia sillä miten tekisit töitä, jos kukaan ei kertoisi mitä tehdä ja millä tavalla. Saatikka miten myisit tuotettasi asiakkaille jos he eivät tietäisi mitä teet.

Viestinnän johtaminen on edellä mainittyjen asioiden takia erittäin tärkeää. Kun osataan johtaa viestintää, pystytään johtamaan niin markkinoita, suhteita kuin työntekijöitäkin. Viestinnän johtaminen markkinoinnin kannalta tarkoittaa mielestäni sitä, että päätetään miten yritystä tuodaan esille ja näkyväksi asiakkaille. Riittävätkö tv-mainokset vai pitäisikö laittaa mainoksia myös sanomalehtiin? Entäpä henkilökohtainen viestintä? Tuleeko myyjän mennä kysymään asiakkaalta mitä tämä tarvitsee heti asiakkaan astuttua ovesta sisään vai annetaanko asiakkaan katsella rauhassa? Järjestetäänkö esittelyitä kaduilla ja kauppakeskuksissa? Minkälaista brändiä halutaan viestinnällä rakentaa? Viestinnän johtaminen suhdetoiminnan kannalta tarkoittaa mielestäni sitä, että jos yritys on osakeyhtiö niin viestitään osakkeenomistajille mahdollisista muutoksista ja vallitsevista tilanteista. Henkilöasiakkaille laitetaan kyselyitä joko sähköpostilla tai soittamalla heille. Yritysasiakkaille järjestetään erinäisiä esittelytilanteita jne. Viestinnän johtaminen työntekijöiden suhteen tarkoittaa mielestäni sitä, että johtaja pitää huolen siitä, että työntekijöille välitetään tieto kaikesta heidän työtään koskevista asioista. Johtaja myös pitää huolen siitä että työntekijöiden välinen viestintä toimii ja he niin sanotusti puhaltavat yhteiseen hiileen. Myös eri osastojen välinen viestintä on tärkeää. Etenkin jos osastot esimerkiksi osallistuvat yhteiden tuotteen valmistukseen.

Viestinnän johtamisella on siis monia ulottuvuuksia ja tarkoituksia. Onkin tärkeää, että yrityksen johtajat osaavat johtaa viestintää sillä tällöin taataan yrityksen menestyvyys niin markkinoilla kuin asiakkaiden ja työntekijöiden kesken.